English Connotations as an obstacle hinders appreciating English poetry

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Associate Professor – Applied Linguistics Taibah University

2 Associate Professor – Applied Linguistics King Khalid University

المستخلص

     الشعر عموماً يُسَخِّر جماليات اللغة في التعبير، والمعنى الإيحائي هو أحد عناصر اللغة البيانية التي تظهر هذه الجماليات. کما أن طلاب اللغة الإنجليزية في الجامعة يواجهون العديد من العوائق لفهم وتذوق الشعر الإنجليزي ومن ثم لا يستشعرون هذه الجماليات .تهدف الدراسة للتحري عن المعاني الايحائية باعتبارها عائق من عوائق تذوق الشعر الإنجليزي  .اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي , کما استعانت  بالاستبيان بوصفه اداة لجمع البيانات . وجه الاستبيان لعدد خمسين محاضرا بأقسام اللغة الانجليزية کلية التربية حنتوب – جامعة الجزيرة السودان, کلية التربية الحصاحيصا - جامعة الجزيرة – السودان و کلية ود مدني الأهلية -  السودان . تم تحليل البيانات باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للدراسات الاجتماعية (SPSS).  برهنت الدراسة عدم إدراک الطلاب لمفهوم المعنى الإيحائي وعدم قدرتهم على استنباط اللغة البيانية والرمزية في الشعر. کما أظهرت عدم قدرة الطلاب على تذوق الشعر الانجليزي.  ثم أوصت الدراسة بتشجيع طلاب اللغة الانجليزية لدراسة المعنى الإيحائي وإدراک أهميته في توضيح الصور الخيالية في الشعر . کما أوصت  الأساتذة المختصين بتدريس الشعر الانجليزي باستخدام سبل مفيدة لرفع مستوى الطلاب في تذوق الشعر الانجليزي.
Abstract:
           Poetry  in general exploits the aesthetics of the language. Connotation is a figure of speech which helps in revealing these aesthetics. EFL Learners at University encounter many obstacles to understand and appreciate English poetry. Thus, they cannot feel this aesthetics. The study aims to investigate connotations as an  obstacle hinders appreciating English poetry. The study follows the descriptive analytical method. A questionnaire was chosen as a tool of data collection. This questionnaire was directed to (50) lecturers of English language at Faculty of Education- Hantoub – University of Gezira - Sudan, Faculty of Education- Hasahesa – University of Gezira - Susan, and Ahlia college - Sudan. The data were analyzed through using computer program (SPSS). The obtained results revealed that EFL University students are not aware of the connotative use of language and they are not able to extract figurative language and symbolism from poems. Moreover, they cannot appreciate English poetry. The study recommended that learners of English at University should be encouraged to study connotation and be aware of its importance in clarifying the images of poems. It also advises teachers of poetry courses to use helpful techniques to increase learners appreciation of English poetry.

Al-Faki, I. M (2006),  'An Introduction to Literature', Open University of Sudan, Khartoum.
Balla, B. (2012) 'Symbolism, Synesthesia, and Semiotics : Multidisciplinary Approach' USA. Edward Arnold Publishers.
Crystal, D.(2004), 'The Cambridge Encyclopedia of the English Language'  Cambridge University press.
Dwoekin. C. and Perlofe . M  (2009) ' The sound of Poetry'. The University of Chicago Press. Chicago.
Gay. M. (1997). 'A Dictionary of Literary Terms', (2nd edition) Longman. Longman University Press.
Heidegger . M. (2010), 'Poetry, Language, and Thought'. Library of Congress. USA
Hornby. A. S (2005), ' Oxford Advanced Learners Dictionary'. Oxford University Press.
Johnson. K (2006), 'Poetry for the People', English Teaching Forum.
Liong. K (1999), 'Caged in our Signs: A book about Semiotics'. Ablex publishing corporation. New Jersy.
Little. M. D  (2000) , 'The Language of Literature'. Boston, A Houghton Mifflin Company.
Longman Dictionary of  contemporary English Language, (2012), Longman Group Limited.
Mansour. W. (1999), 'Appreciating Poetry', English Teaching Forum.
Murray, Y. and Winterowd  R.  (1985) 'English Writing and Skills'. USA Conorado Publishers.
Palmer. F. (2001). 'Semantics', second edition,  Cambridge University Press.
Richards et al (2013), 'Longman Dictionary of Contemporary  Language', Longman University Press.
Rogers, P. (1996), 'The Poetry Sausage Machine Creative Writing as a Teaching Strategy'. English  Teaching Forum.
Websites
html:file//owner/thefrog.prince.by.Stevie.Smith.poetry/Archive.mht