الجمال، مروة مصطفى (2010). تباين إدراک الفرد للأحداث اليومية (السارة – الضاغطة)، (رسالة ماجستير غير منشورة). کلية الآداب، جامعة بغداد.
الحديبي، مصطفي عبد المحسن (2009). التنبؤ بالأحداث المستقبلية وقلق المستقبل لدى طلاب الجامعة (ماجستير غير منشورة). کلية التربية، جامعة أسيوط.
العدل، عادل محمد (2019). شخصية الانسان. القاهرة: دار الکتاب الحديث.
سعود، ناهد شريف (2005). قلق المستقبل وعلاقته بسمتى التفاؤل والتشاؤم (رسالة دکتوراه غير منشورة). جامعة دمشق، سوريا.
شقير، زينب محمود (2005). مقياس قلق المستقبل. القاهرة: مکتبة النهضة المصرية.
Al-Khubaisy, T. & Al-Atrany, S. (1997). Posttraumatic stress disorder among Amirya shelter disaster student victims, The Arab Journal of Psychiatry, 8, 68-79.
Allen. M, (1996), Post – traumatic stress disorder among Black Vietnam veterans, Hospital & Community Psychiatry, 37(1), 55-61.
Berman NB.& Artino AR. (2018). Development and initial validation of an online engagement metric using virtual patients. BMC Med Educe [Internet]. Sep 17 [cited 2020 Apr 3];18. Available from:
Emery A. (2017). E-lectures and online learning: Not a replacement for live teaching. Med Teach, 39(12), 1292.
Hoy MB. (2014). MOOCs 101: an introduction to massive open online courses. Med Ref Serv Q., 33(1), 85–91.
Jones, F. & Jim, B. (2001). Stress, myth, theory and research. London: Person Education limited.
Marcotte D, et al (2009) " Gender differences in depression symptoms during adolescence Role of gender typed characteristics self-esteem body image stressful live events and pubertal status " . Journal of Emotional & Behavioural Disorder,10,64-71
O’Doherty D, Dromey M, Lougheed J, Hannigan A, Last J& McGrath D. (2018). Barriers and solutions to online learning in medical education - an integrative review. BMC Med Educ. ,18(1):130.
Pollack, M. H., Bardy, K. T., Marshall, R. D., & Yehyda, R. (2001). Trauma and stress: Diagnosis and treatment, Journal of Clinical Psychiatry, 6, 906- 915.
Sandin B. (2015). Difference in negative life events betupatients with anxiety. Disorder, depression hypochondriasis. Journal of Anxiety Stress Coping ,64(1),57-68.
Schafer, W. (2000). Stress management for wellness. (4th-ed)., New York: A Division of Thompson Learning, Inc.
Wynter L, Burgess A, Kalman E, Heron JE& Bleasel J. (2019). Medical students: what educational resources are they using? BMC Med Educ. ,19(1),36.
Zayapragassarazan Z. (2020). COVID-19: Strategies for engaging remote learners in medical education. F1000Research, 9:273.
Zayapragassarazan Z.& Kumar.S. (2012). Active learning methods. NTTC Bull, 19(1): 3-5.
Zayapragassarazan Z& Chacko TV. (2020). Interaction analysis of FAIMER mentor-learner web online collaborative learning session. Malays Online J Educ Technol ,8(2):12–27.